Wartości i zasady prawa spadkowego
| Kategorie: prawo rzymskie
Tagi: spadki
12 stycznia 2020, 16:24
Wartości i zasady prawa spadkowego w prawie rzymskim
Od najdawniejszych czasów pierwszą podstawową troskę społeczeństwa i porządku przyszłych spadkodawców stanowiło wskazanie heres. To wartość prawa spadkowego i wytyczna polityki prawa. Prawo spadkowe zajmuje się tym kto wstąpi w sytuację prawną zmarłego oraz określenie powołanych osób do spadku, choć w praktyce bogatszego unormowania wymaga kwestii powołania niż nabycia spadku. Spadek musi zostać przez kogoś nabyty, aby przez materialny dorobek życia zmarłego wpływać na świat żywych po własnej śmierci.[1] Prawo może temu wychodzić naprzeciw i określać dopuszczalność, zakres oraz przesłanki ewentualnych działań przez spadkodawcę w przyszłości.
Kolejną wartością prawa spadkowego jest swoboda przyjęcia spadku lub innych rozporządzeń testora. Postanowienia normujące skutki prawne śmierci człowieka będą chronić żyjących przed pogorszeniem ich sytuacji na skutek rozporządzeń spadkodawcy. Moralna wytyczna solidarności rodzinnej znajduje prawny wyraz w porządku dziedziczenia beztestamentowego, ustalonym zawsze przez społeczeństwo jako najbardziej pożądany.
Bardzo ważną regułą w odniesieniu do spadków jest nemo pro parte testatus, pro parte intestatus decedere potest – nikt nie może umrzeć, pozostawiając dziedzica do części spadku część zaś beztestamentowo. Zasada ma charakter konstrukcyjny i przedstawia dwa sposoby podstawowego dziedziczenia: testamentowy i beztestamentowy, czyli na mocy ustawy. Zgodnie z art. 926 par.1 KC „powołanie do spadku wynika z ustawy lub z testamentu” Do dziedziczenia testamentowego dochodzi wtedy, gdy postanowienia prawa spadkowego pozwalają decydować o losie swojego majątku aktem ostatniej woli. W Rzymie dokonywało się to w testamencie lub kodycylach. Natomiast w dziedziczeniu beztestamentowym dochodzi do przekazania majątku zmarłego określonym przez prawo osobom, jeśli nie sporządził wcześniej testamentu.
Zgodnie z teorią Pomponiusza „nasze prawo nie dopuszcza, aby cywil umierał zarówno jako testat jak intestat, bo naturalnie jest bitwa między tymi rodzajami powołania: testamentowymi i beztestamentowymi”. Kompilatorzy justyniańscy wysoce cenili tę zasadę, ponieważ stwierdzała konstrukcyjną rozłączność między dwoma sposobami powołania do spadku. Porządek ab intestato był zawsze przewidziany. Jeśli w ogóle pozwolano go spadkodawcy zmieniać, musiał umieć to odpowiednio, technicznie zrobić. Ze sposobu powołania dziedzica musiał wynikać, że decyduje on do całości nabycia praw.
Dwa filary utrzymywały gmach rzymskiego prawa spadkowego. Nie przewidywano ich łączenia chociaż praktyka wymogła elastyczność. Klasyczne prawo rzymskie znalazło grupy, w którym nierespektowania rozdzielenia dziedziczenia ex testamento i ab intestato. Pierwsza grupa jest zgodna z zasadą Pomponiusza:nemo pro parte testatus, pro parte intestatus decedere potest nie dotyczyła żołnierzy, gdyż rzymskie prawo spadkowe starało się być przyjazne dla tych, którzy w służbie ojczyzny stawali się siłą zbrojną. Nie oczekiwano od nich doświadczenia w prawie.[2] Ten fakt można zaobserwować w konstytucjach cesarskich, gdzie pozwalano rozrządzać żołnierzom na rzecz Latynów lub peregrynów, zwalniano ich z wymogu zachowania formy testamentu.
Do powołania testamentowego i beztestamentowego po tym samym spadkobiercy dochodziło na skutek dziedziczenia beztestamentowego contra tabulas, czyli przeciw tabliczkom testamentu. Do takiej sytuacji dochodziło wtedy, gdy nie spełniono formalnych wymogów co do treści aktu ostatniej woli. Jeśli testator zamierzał wydziedziczyć zstępnych, którzy dziedziczyli beztestamentowo według ius civile, synów musiał wymienić ich z imienia. W przeciwnym razie testament uznawano za nieistniejący, przez co dochodziło do dziedziczenia beztestamentowego. Pozostałych krewnych należało objąć klauzulą ogólną, a jej brak nie powodował tak dramatycznych skutków. W sytuacji pominięcia żony, córki lub wnuka testament pozostawał ważny, lecz podlegało modyfikacji na dwa sposoby. Jeżeli dziedzicem testator ustanowił kogoś z zewnątrz spośród extranei pominięci milczeniem dochodzili do spadku ich kosztem, otrzymując połowę spadku do równego podziału. Jak spadkobiercami ustanowiłby osoby z kręgu sui heredes, pominięci otrzymywali udział, który przypadłby im w dziedziczeniu beztestamentowym.
Powołanie częściowo na podstawie testamentu, częściowo beztestamentowo mogło pojawić się w dziedziczeniu beztestamentowym materialnym. Kiedy zwracano się do pretora o querella inoficossi testamenti, aby obalić testament, zdarzało się, że skarga była kierowana tylko przeciw niektórym z dziedziców w nim ustanowionych. Magistrailis mógł także w mocy utrzymywać niektóre postanowienia testamentu mimo obalenia testamentu: wskazanie opiekuna niedojrzałych lub zapis dla zwrotu posągu żonie, albo dopuścić do dziedziczenia spadkobierców ustanowionych przez testatora, którzy nie mieli prawa do bonorum possessio contra tabulas. W ostatnim przypadku chodziło o krewnych lub kobiety wyznaczone dziedzicami – znów n poczet zwrotu posagu.
Prawdziwy wyłom w konstrukcji prawa rzymskiego spadkowego miała poprzez nałożenie beztestamentowych fideikomisów. Wtedy już tylko wymóg wyraźnego objawienia woli co do ustanowienia fideikomisów przez spadkodawcę zabezpieczał przed zniweczeniem fundamentalnego rozróżnienia na dziedziczenie beztestamentowe i testamentowe. Fideikomis ab intestato stał się za to skutecznym środkiem uelastycznienia prawa spadkowego i rozszerzania w dysponowaniu majątkiem na wypadek śmierci. Nakładany zazwyczaj w kodycylach ab intestato, pozwalał spadkodawcom ingerować w porządek dziedziczenia beztestamentowego. Także każdy spadkodawca mógł rozmyślnie powstrzymywać się od sporządzenia testamentu, aby powołać do spadku dziedziców beztestamentowych, których fideikomisarnie zobowiązywał do wydania wskazanym spadkobiercom, określonej ułamkiem jego części albo niektórych corpora heridetaria. Spadkodawca decydując w ten sposób o swoim majątku unikał niebezpieczeństwa jakie w przyszłości mogłoby dla jego rozrządzeń stworzyć postepowania contra tabulas- fideikomis ab intestato chronił go przed zawiłościami prawnymi, związanymi ze sporządzeniem testamentu. Umożliwiał rozrządzenie majątkiem na wypadek śmierci, gdy istniała sytuacja, że nie uda się wypełnić nadaje prawem powołania dziedzica. Kodycyle z zapisem powierniczym sporządzano szybko i bez jakiejkolwiek pomocy w podroży, w razie burzy miejskiej lub trzęsienia ziemi. Fideicommissum ab intestato umożliwiało testatorowi dołączanie tzw. klauzuli kodycylarnej, czyli nieformalnego postanowienia, gdyby testament okazał się nieważny lub nie wywierał skutkó1) traktowano go jak kodycyle.
Swoboda testowania wynika z przyznawanego spadkodawcy prawa do decydowania o losach dorobku swojego życia mortis causa. Zgodnie z przepisem Ustawy XII Tablic: uti legassit super pecunia tutelave suae rei, ita ius esto- jak rozporządził swoim majątkiem oraz co zdecydował w kwestii opieki nad swymi rzeczami, niech będzie prawem. Rzymski porządek prawny dopuszczał dokonanie tylko tego w testamencie lub w kodycylach. Ambulatoria est enim voluntas defuncti usque ad vitae supremum exitum- zmienna jest bowiem wola zmarłego aż do samego kresu życia. Po pierwsze, że skutki wywołuje ona dopiero po śmierci testora, po drugie, musi istnieć możliwość jej wyrażenia lub jej zmiany ąż do chwili śmierci.
Swoboda testowania w prawie rzymskim odrzuciła testamenty wspólne, w których rozrządzeniach występowało więcej niż jeden spadkodawca. Testament wspólny zakłada wcześniejsze porozumienie stron i nie dopuszcza zmiany przez jedną ze stron z upływem czasu, a więc bez zgody drugiej. Dla prawa rzymskiego sytuacja, w której testator nie jest w stanie odwołać lub zmienić aktu ostatniej woli jest sprzeczna z naturą testamentu ambulatoria voluntas.
W Rzymie czynnościami prawnymi na wypadek śmierci były testamenty i kodycyle. Prawo rzymskie uznawało umowy o dziedziczenie za sprzeczne z dobrymi obyczajami, jak każdą poważniejszą dyskusję o przyjęciu materialnego dorobku cudzego życia prowadzoną przed śmiercią tej osoby. Odrzucano kontrakty o sporządzenie lub powstrzymanie się od sporządzenia, odwołanie lub nieodwołanie testamentu, umowy o zrzeczenie się dziedziczenia lub ustanowienie osoby drugiej lub osoby trzeciej spadkobiercą lub zapisobiorcą.
[1] Dajczak, Giaro, Prawo rzymskie u podstaw prawa prywatnego, s.230
[2] Dajczak, Giaro, Prawo rzymskie. U podstaw prawa prywatnego, s.251